Drikker ikke meget mælk

5. juli 2021

Alder:
11 mdr.

Drikker ikke meget mælk

Kære Helen

Jeg har lige et spørgsmål til min lille dreng på nu 11 måneder og hans mælkeindtag. Jeg synes ikke han drikker så meget som han burde.

Han får lige nu 2 flasker - aften og nat (drømmeflaske). Det er meget varierende, hvad han drikker, men det kan være mellem 150-350 ml. men ofte omkring 200-250 ml i alt. Jo langt fra de 400 ml jeg har læst han gerne skal have.

Han får en skefuld mme pulver i grøden om morgenen og nogle gange hvis han får grød inden putning. Det har vi dog været lidt tilbageholdende med, da han jo så bare drikker mindre mælk efterfølgende. Han får også mme pulver i mos hvis vi får det til aften, men det er ikke hver dag.

Da vi skar flasken væk til frokost (han spiste ikke meget af den mere) forsøgte vi at give ham mme i kop i stedet, inden han skulle sove til middag. Vi forsøgte både med det kold, stuetempereret og lunt. Vi forsøgte både med færdigblandet og nyblandet. MEN det var han ikke meget for. Han tog en lille slurk eller to og ville så ikke mere. Det gav derfor ikke mening at blive ...

Annonce

... ved.

Men jeg er rigtig usikker på om det er skidt at han ikke får mere mælk? Skal jeg forsøge at lokke mere mælk i ham ud over flaskerne? Vi har jo altid givet vand i kop til måltiderne (som du også skriver i din bog) og det er han rigtig god til at drikke. Men måske jeg skal prøve med en anden type færdigblandet mme og se om det er det større hit?
Vi tidligere prøvet at skifte mærke ifm maveproblemer, men det ville han heller ikke :)

Han får ind imellem lidt tykmælk til eftermiddagsmad, og jo også ost på en bolle, men mængderne er jo ikke så store.

Hvad er den største bekymring ift mængden af mælk? Er det jern? Lige nu får han Nan1, fordi det fungerer og der ikke har været nogle grund til at skifte (vi har tidligere skrevet sammen om forskellen på 1 og 2). Men hvis der er mere jern i Nan2 bør vi måske bruge den?

Derudover skal det siges at han spiser rigtig godt og varieret; både af kød, grønt, rugbrød, grød mm. Det er eneste han ikke er så god til endnu er frisk frugt.

Håber du kan give lidt gode råd.

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder