Brev:
Drikker ikke meget mælk
5. juli 2021
Alder:
11 mdr.
Drikker ikke meget mælk
Kære Helen
Jeg har lige et spørgsmål til min lille dreng på nu 11 måneder og hans mælkeindtag. Jeg synes ikke han drikker så meget som han burde.
Han får lige nu 2 flasker - aften og nat (drømmeflaske). Det er meget varierende, hvad han drikker, men det kan være mellem 150-350 ml. men ofte omkring 200-250 ml i alt. Jo langt fra de 400 ml jeg har læst han gerne skal have.
Han får en skefuld mme pulver i grøden om morgenen og nogle gange hvis han får grød inden putning. Det har vi dog været lidt tilbageholdende med, da han jo så bare drikker mindre mælk efterfølgende. Han får også mme pulver i mos hvis vi får det til aften, men det er ikke hver dag.
Da vi skar flasken væk til frokost (han spiste ikke meget af den mere) forsøgte vi at give ham mme i kop i stedet, inden han skulle sove til middag. Vi forsøgte både med det kold, stuetempereret og lunt. Vi forsøgte både med færdigblandet og nyblandet. MEN det var han ikke meget for. Han tog en lille slurk eller to og ville så ikke mere. Det gav derfor ikke mening at blive ved.
Men jeg er rigtig usikker på om det er skidt at han ikke får mere mælk? Skal jeg forsøge at lokke mere mælk i ham ud over flaskerne? Vi har jo altid givet vand i kop til måltiderne (som du også skriver i din bog) og det er han rigtig god til at drikke. Men måske jeg skal prøve med en anden type færdigblandet mme og se om det er det større hit?
Vi tidligere prøvet at skifte mærke ifm maveproblemer, men det ville han heller ikke :)
Han får ind imellem lidt tykmælk til eftermiddagsmad, og jo også ost på en bolle, men mængderne er jo ikke så store.
Hvad er den største bekymring ift mængden af mælk? Er det jern? Lige nu får han Nan1, fordi det fungerer og der ikke har været nogle grund til at skifte (vi har tidligere skrevet sammen om forskellen på 1 og 2). Men hvis der er mere jern i Nan2 bør vi måske bruge den?
Derudover skal det siges at han spiser rigtig godt og varieret; både af kød, grønt, rugbrød, grød mm. Det er eneste han ikke er så god til endnu er frisk frugt.
Håber du kan give lidt gode råd.
Med venlig hilsen
Mor